Kostvejledning

Kostvejledning på Horne Efterskole

Få styr på kosten på Horne Efterskole

Har du for mange kilo på sidebenene, ryger der for mange colaer og pomfritter ned eller har du bare svært ved at finde ud af, hvad din krop egentlig har brug for? Så er Horne Kostvejledning noget for dig. Horne Efterskole har sin egen uddannede kostvejleder, som kan give dig gode råd til en sundere livsstil.

De elever, der vil, kan komme med i et personligt skræddersyet forløb med kostvejleder Jette Vinstrup. Det handler ikke om at være på slankekur, men om at leve sundere ved at omlægge sin kost og sin livsstil, forklarer hun.

”Lige nu er der ni elever, som jeg taler med hver uge. De skriver kostdagbog, bliver vejet og får gode råd af mig. Jeg tager udgangspunkt i de otte kostråd og hvad eleven gerne selv vil – hvad enten det er at holde sin vægt, tage på eller smide nogle kilo. Så det er ikke en slankekur men en kostomlægning,” forklarer Horne Efterskoles kostvejleder Jette Vinstrup. Og hun ved, hvad hun taler om, for hun har selv tabt 14 kilo på at lægge sin kost om.

Peter Ørsted er 15 år og går på Horne Efterskole. Han fik vejledning, lagde sin kost om og tabte ti kilo på seks uger

Man behøver jo ikke spise tre tallerkener med top
Jeg startede med at se mit problem i øjnene. Jeg gik hen til Hornes kostvejleder Jette for at få noget hjælp. Jeg vejede 95 kilo, og hun kunne godt se mit problem.

Efter seks uger med kostomlægning og motion er min vægt nu nede på omkring 85 kilo. Det kan jeg takke mig selv og Jette for – men lige så meget alle de mennesker, der giver mig opmærksomhed og ros, som gør at jeg bliver ved. Mit mål er at komme ned på 75 kilo.

Jeg startede med at kigge på, hvad jeg normalt spiste. Jeg spiste omkring 3500 – 4000 kcal. På en dag. Det betød, at jeg var i ekstremt overskud af energi, som satte sig direkte på kroppen som fedt.

Derfor skar jeg ned fra at spise to-tre tallerkner med top til hvert stort måltid til én tallerken uden top . Jeg har også efterhånden vænnet mig til at spise lidt frugt eller grøntsager mindst tre gange om dagen. Det gør, at jeg holder mig konstant mæt og fuld af god energi hele dagen til at koncentrere mig og lære.

På samme tid er jeg også begyndt at træne mine muskler og min kondition. Det betyder, at jeg har tabt mig yderligere og får endnu mere energi.

Jeg har lavet nogle tommelfingerregler, som jeg lever efter:

 

  • Jeg tager kun én tallerken til de store måltider. ALTID. Det har jeg besluttet. Punktum. Og derfor bliver jeg ikke fristet.
  • Jeg træner løb tre-fire gange om ugen. Det får pulsen op og gør at forbrændingen er høj flere timer efter.
  • Jeg har ikke spist slik, drukket cola eller andet unødvendigt sukker i i de seks uger jeg har været i gang.

Thomas er 15 år og går på Horne Efterskole. Han har tabt 20 kilo efter han begyndte at få kostvejledning.

Jeg har fået motivationen til at gøre noget ved min livsstil og krop

Jeg vejede omkring 130, da jeg startede med at begynde og tabe mig. Nu er jeg nede på 104,7 kilo. Langsomt er det blevet en vane at leve sundt og aktivt.

Det startede med, at jeg havde det skidt med, hvordan jeg så ud. Min far og min stedmor hev mig ud og fik mig fysisk i gang.

Langsomt er det blevet en vane at leve sundt og aktivt.

Det vigtigste er, at jeg er blevet opmærksom på, hvad jeg propper i min mund.

Kostvejledningen her på Horne Efterskole giver mig motivationen til at fortsætte med at gøre noget ved min livsstil og krop.

 

Det er skønt at komme til kostvejledning hver onsdag og få en snak om, hvad jeg kan gøre anderledes. Det er rart at få at vide, hvor meget jeg har tabt mig og hvor meget jeg mangler for at nå mit mål. Men mest af alt er det dejligt at vide, at jeg selv har taget beslutningen om at lægge min kost og livsstil om. Der er ikke nogen der siger, jeg skal gøre det. Det er noget jeg selv har valgt.

Jeg har skåret ned på det, jeg spiser. Jeg tror, jeg spiser halvdelen af det, jeg spiste før. Men jeg føler ikke, at min krop har brug for mere. Og så er jeg begyndt at spise langsommere og nyde maden i stedet for bare at skovle den ind.

Jeg har sat nogle regler op for mig selv:

  • At dyrke noget sport og komme ned og træne hver dag
  • At spise mindre og sundere
  • At undgå usunde ting så meget jeg kan

Jeg har besluttet, at det, at jeg vil tabe mig ikke skal gøre livet surt for mig. Jeg tænker over, hvad jeg putter i munden, men jeg kan stadig tage en cola, hvis jeg har lyst. Men jeg tager den med mindst sukker i.

Uden min viljestyrke var jeg ikke kommet så langt. Hvis man ikke har viljen til at sparke sig selv i røven og komme i gang, så kommer man aldrig i gang. Det har jeg selv oplevet.